Linkbuilding Duitsland Steeds Populairder Bij Nederlandse Ondernemers
Bij linkaufbau merken we dat er een steeds grotere belangstelling is voor Duitse linkbuilding. Steeds meer Nederlanders wagen zich met hun onderneming over onze landsgrenzen. Dat is ook niet verwonderlijk aangezien we redelijk vooruitstrevend zijn op het gebied van internet toepassingen en ons land relatief een kleine markt is. Door in het buitenland in een land met een grotere afzetmarkt u te focussen op een bepaalde niche heeft u meer kans op een grotere omzet mits u de concurrentie voor blijft. Duitsland blijkt dan een populaire keuze. Niet alleen ligt Duitsland om de hoek, ook de handelsgeest en werkhouding spreekt veel Nederlanders aan. Daarnaast is Duitsland het belangrijkste import- en exportland van Nederland en is de markt met 81 miljoen inwoners een stuk groter dan de markt in Nederland. Ook is het economische klimaat gunstig en groeit de economie meestal harder dan in Nederland. Interessant om rekening mee te houden is dat men in Oostenrijk en delen van Zwitserland ook Duits spreekt en dat uitbreiding naar deze landen bij een succesvol avontuur in Duitsland dan voor de hand kan liggen.
Waar u op moet letten wanneer u gaat ondernemen in Duitsland.
Ondanks de gezonde rivaliteit tussen Nederland en Duitsland verschilt onze bedrijfscultuur niet eens zo heel veel van elkaar. Enkele punten waar u rekening mee dient te houden zijn:
- Duitsers zijn over het algemeen formeler en spreken elkaar aan met u (Sie), meneer (Herr) en mevrouw (Frau).
- Privé en zaken zijn strikter gescheiden
- Duitsers letten meer dan Nederlanders op kwaliteitskenmerken zoals b.v. een keurmerk of verifieerbare reviews op je site.
- Een meeting wordt gedegen voorbereid en Duitsers zullen hun plan van tevoren klaar hebben. Zorg dat je voorbereid op je afspraak komt.
- Taalfouten op uw site wordt minder getolereerd in Duitsland.
- Persoonlijk contact is belangrijk. Koude acquisitie is erg moeilijk. U kunt potentiële klanten vinden door Duitse beurzen te bezoeken.
Interessante afzetmarkten zijn:
- Ouderen niche; Duitsland is hard aan het vergrijzen en wanneer je je business op deze groeiende niche kunt richten dan zul je hier de vruchten van plukken.
- Online ondernemen is een sterke groeimarkt in Duitsland. Met name webshops gericht op mode en elektronica zitten in de lift.